سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نویسنده: یوسف غریبی |
سه شنبه 90/7/26 |

 

 

                                     نوبت اول                                        

                                                                           

                           اول           تا پایان درس نهم

                                   

پیام های آسمان         دوم           تا پایان درس نهم

                                     

                          سوم          تا پایان درس یازدهم (همان تعلیمات دینی )

 

 

 





نویسنده: یوسف غریبی |
چهارشنبه 90/7/20 |

همکاران محترم جهت دیدن پاسخ سوالات خودت را امتحان کن بر روی ادامه مطلب کلیک کنید .

ادامه مطلب...



نویسنده: یوسف غریبی |
چهارشنبه 90/7/20 |

درس اول: شگفتیهای خلقت

اهداف آموزشی:

1. بیان شگفتیهای چشم .

2.  تدبر و تفکر دانش آموزان در مخلوقات و پی بردن به وجود خالقی دانا و توانا .

3.شناخت خدای یگانه و مطلق .

شگفتیهای چشم: برای اهداف ورودی  معلم  می تواندحداقل این موارد را در خصوص چشم به عنوان یک مخلوق شگفت بیان نماید:

الف: چشم محافظی به نام پلک دارد.                     ب: بسیار سبک و کوچک است.                       ج: چشم احساس را منعکس می کند.         د: بدون شارژ کار می کند و عدسی خود را خود به خود تنظیم می کند.

ه: چشم از فیلترهای و صافی های بیرونی به نام مژه برخوردار است.

معلم حتی می تواند علاوه بر شگفتی های چشم شگفتی های دیگر در این جهان خلقت را برای دانش آموزان بیان نماید . 

 

درس دوم : دو سرمایه گرانبها 

اهداف آموزشی: 

1.غنیمت شمردن فرصت .

2. فرصت ها زود می گذرند(بازگشت ناپذیر) .

3.عمر بزرگترین سرمایه انسان .

4.قدرت اندیشیدن،نعمتی کامل کننده .

 

در ورودیه درس دبیر می تواند نعمت عمر و استفاده صحیح از آن را با مسابقه فوتبال که بچه ها دوست دارند مثال بزند به این شکل. بچه ها :مسابقه زندگی که عمر ما در آن جریان دارد با مسابقه فوتبال شباهت ها و تفاوت هایی دارد که برای شما بیان می کنیم.در مسابقه فوتبال: از حریف غافل نشویم در زندگی هم از شیطان که حریف ماست غافل نشویم- فرصت ها را در هر دو مسابقه از دست ندهیم و هر دو محدود به زمان هستند  و اگر در هر دو مسابقه خطا کردیم جریمه خواهیم شد.و دبیر مربوطه با استفاده از توان خود توضیحات و فعالیتهای کلاس درس را نیز با استفاده از پاسخگویی دانش آموزان عزیز حل نمایند. 

 

درس سوم: استعانت از خدا 

اهداف آموزشی:  

1.تنها خداست که می تواند یاری کننده باشد.

2.غیر از خدا هیچ کس نمی تواند انسان را یاری و هدایت کند .

3.ایاک نعبد و ایاک نستعین یعنی تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می خواهیم.

4.عوامل جلب یاری خدا:            الف - دعا                                ب- صبر و تقوا 

 

همکاران گرامی جهت دیدن اهداف بقیه دروس می توانید روی ادامه مطلب کلیک کنید . 

ادامه مطلب...




 

درس هفتم ( شادی بی پایان ) 

هدف کلی درس آشنایی دانش آموزان با بهشت وجهنم است . درابتدای درس بهتراست این آیه از قرآن را روی تخته بنویسیم :

((مَّثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ))

وسپس درمورد این آیه با دانش آموزان صحبت کنیم . بعداز دانش آموزان می توانیم این سوال را بپرسیم که:بچه ها، آیا کسی را سراغ دارید که دربرابر کارخوبی که شما انجام می دهید به شما بی اندازه پاداش بدهد؟ دانش آموزان شاید بلافاصله جواب بدهند : خداوند مهربان .

آنهارا تشویق می کنیم سپس در مورد آیه فوق بیشتر با آنها حرف می زنیم . سپس اشاره میکنیم به بهشت و بهشتیان ودوزخ ودوزخیان وویژگیهای آنها را برای دانش آموزان بیان میکنیم.

دربخش فعالیت از دانش اموزان می خواهیم تا بصورت گروهی با مراجعه به تفسیرقرآن درمورد آیاتی که در رابطه با بهشت وجهنم هستند برای جلسه آینده تحقیقی را انجام داده و به کلاس بیاورند.

 

 

درس هشتم ( سفر و خطر )

هدف کلی از این درس آشنایی دانش آموزان با سفر آخرت و راهنمایان این سفر است . درابتدا برای ایجاد انگیزه می توانیم برای دانش آموزان یک سفر دنیوی ( سفر از یک شهر به شهر دیگر ) را مثال بزنیم . واز آنها بپرسیم که برای رفتن به سفر چه کارها و مقدماتی را باید انجام دهیم . سپس به دانش آموزان می گوییم : بچه ها ما چند نوع سفر داریم : ((سفر زیارتی ))، از دانش اموزان می خواهیم یه مثال برای این سفر بزنند و آنها میگویند: سفربه کربلا، مشهد ، خانه خدا و.....  (( سفر سیاحتی )) مثل : سفربرای گردش وتفریح ، (( سفر تجارتی )) مثل سفر برای کسب درآمد. وسفر............. ودر نهایت به دانش آموزان می گوییم ما از همه این سفرها یک سفر بسیار مهم در پیش داریم . می توانیم از بچه ها بخواهیم تا این سفر را حدس بزنند. سپس در مورد این سفر با آنها صحبت می کنیم . و هم چنین در مورد ویژگیهای این سفر وراهنمایان این سفر با آنها بیشتر صحبت میکنیم . می توانیم برای این درس همان داستان ( درسی در قله کوه ) که در کتاب قبلی وجود داشت را برای دانش آموزان بیان کنیم . به این ترتیب : در یکی از روزهای تعطیل که قرار شد به کوه نوردی برویم ، روز قبل راهنما آمد و همه ما را به سالن بردند ، راهنما    آمدند  وتمام  شرایط کوه نوردی  را تعریف کرد و به  ما گفت برای  کوه نوردی باید چه لباس ها و چه کفش هایی همراه داشته باشیم اما  فردا که به پای کوه رسیدیم ، دو نفر از همکلاسیهایمان که در انجام تکالیف هم  همیشه کوتاهی می کردند ،کفش کوه نوردی را با خود نیاورده بودند. راهنما مجبور شد آنها را در پایه کوه رها کند تا ما برویم و برگردیم ، ما خواستیم کفش خود را به آنها بدهیم اما راهنما نپذیرفت و گفت هر کس قانون کوه نوردی را رعایت نکند حق ندارد با ما به کوه بیاید اینجا بود که ما رفتیم وآنها از لذت کوه نوردی بهره مند نشدند دلیل  اصلی این کار هم این بود که آن دو نفر حرف راهنما را گوش نداده بودند پس باید حرف راهنمای دینی خود را گوش بگیریم و به گفته هایش عمل کنیم تا از کوه نوردی  اصلی که پیمودن این راه بزرگ و رسیدن به آخرت است عقب نمانیم.                                                              برای تدریس این درس خوب است جلسه قبل با چند نفر از دانش اموزان هماهنگ کرده و درس را به صورت نمایشی در کلاس اجرا کنند . درباره خطراتی که در سفر وجود دارد( مثلا نبستن کمربند ایمنی ) از خود گروه ها بخواهیم صحبت کنند یا نمونه هایی را که در این مورد برای نزدیکان یا آشنایانشان رخ داده در کلاس بیان کنند . سپس با یک نتیجه گیری موضوع را به سفر آخرت ربط داده و از خطرات ان سفر صحبت کنیم که چگونه می توانیم این سفر را به سلامت به مقصد برسانیم ( توشه راه  راهنمایان راه و ...) در پایان ویژگیهای یک راهمای خوب را گفته و پیامبران را به عنوان بهتریم راهنمای انسانها معرفی میکنیم ...    

 

....

 


 






درس ششم ( تولدی دوباره )

هدف کلی این درس آشنایی دانش آموزان بامرگ و جهان آخرت است . برای شروع درس می توانیم داستانی را در مورد فصل های سال به دانش آموزان بیان کنیم . نیاز نیست که حتما داستانها واقعی باشند. یک نمونه از آن را در اینجا می آوریم : (( کلاس پنجم ابتدایی بودم پدر بزرگم بسیار مهربان بود . در اواخر پاییز یکی از روزها که جمعه بود پس از اینکه من تکالیفم را انجام دادم دست مرا گرفت و برای گردش برد . بعد از اینکه به خارج از شهر رسیدیم به درختانی برخوردیم که یک برگ سبز هم نداشتند ، خواستیم زیر سایه آنها بنشینیم ، سایه ای نبود . من گفتم : چرا اینجا درختان خشک را نمی برند و نمی سوزانند؟ پدربزرگ جواب نداد. به خانه برگشتیم . بعد از 45 روز دوباره دست مرا گرفت وغذای ظهر را برداشتیم وبه آنجا رفتیم اما وقتی که به آن درختان رسیدیم پر از برگ سبز شده بودند . اینجا بود که به سکوت آن روز پدربزرگم پی بردم وتازه فهمیدم که او خواست به من درس بدهد. اینجا بودکه فصل های سال را برای من معرفی کرد و مقایسه فصل پاییز وبهار را توضیح داد که من از این توضیحات به قیامت و معاد پی بردم . ))                                                                                                                برای ورود به بحث دنیا مزرعه آخرت داستانی را به این صورت می توانیم برای دانش آموزان نقل کنیم : (( یکی بود یکی نبود . در روزگاران قدیم دو دوست بودند به نامهای علی و قلی . علی انسان پرتلاش و اهل کار بود ولی قلی برعکس انسانی تنبل . شغل هر دوی آنها کشاورزی بود وقتی فصل کاشت گندم فرا رسید علی به بازار رفت و بهترین بذر را تهیه کرد زمین خود را با زحمت فراوان شخم زد و بذرها را با دقت در زمین پراکنده ساخت . هر روز به محصول خود سر می زد و علفهای هرز آن را از بین می برد وخلاصه مراقبت زیادی از محصولش می کرد ولی قلی تنبل قصه ما فصل کاشت حوصله نداشت زمینش را شخم بزند ، می گفت چه اشکال داردمگر روی همین زمین گندم سبز نمی شود با بی حوصلگی بذری نامرغوب تهیه کرد وبدون دقت وفکر آن را روی زمین سفت ریخت وبه خانه رفت تا استراحت کند . اصلا زحمتی نکشید وبه محصولش هم سر نزد . ... حالا فصل برداشت شده بود هر دو به هم به مزرعه هایشان رفتند . قلی در کمال ناباوری دید تمام مزرعه علی پر است از گندم هایی با ساقه های طلایی و بسیار مرغوب ، ولی زمین او پر بود از علف هرز و خوشه های لاغر و ضعیف گندم که به درد درو کردن نمی خورد . قلی با ناراحتی گفت چرا اینطور شد؟ازدانش آموزان می پرسیم شما چه فکر می کنید؟  )) ... بدنبال این داستان می توانیم به دانش آموزان بیان کنیم که هرکاری ما انجام می دهیم در آخرت نتیجه آن را خواهیم دید. سپس می توانیم مرگ از از منظر قرآن و روایات بیشتر برای دانش آموزان توضیح دهیم .

 





نویسنده: یوسف غریبی |
چهارشنبه 90/7/6 |

درس پنجم ( ستون دین )

هدف کلی درس اهمیت دادن به نماز وبه خصوص نماز اول وقت است . برای شروع و ایجاد انگیزه می توانیم داستانی را در مورد اهمیت نماز اول وقت به دانش آموزان بیان کنیم و هم چنین می توانیم در خصوص نماز امام حسین (ع) در روز عاشورا صحبت کنیم ویا در مورد یک مهمانی بزرگ با دانش آموزان حرف بزنیم .   بعنوان نمونه یک داستان را از زبان یک نفر نقل میکنیم ، داستان این است : (( وقتی من کلاس اول راهنمایی بودم معلم علومی داشتیم که خیلی به نماز اول وقت اهمیت می داد و همیشه به بچه ها وقت نماز در نمازخانه حاضر می شد . در یکی از روزها در حال انجام آزمایش بود و داشت آزمایش سلول های گیاه را زیر میکروسکوپ به ما نشان می داد ، دراین هنگام یکی از دانش آموزان که خودش هم به نماز اهمیت زیادی می داد، با ادب و احترام نزد معلم رفت و گفت : معلم گرامی وقت نماز است که ناگهان معلم از او تشکر کرد و فرمود : خداوند نام شما را در لیست نمازگزاران واقعی قرار دهد. )) سپس درخصوص نماز اول وقت روایاتی از معصومین را نقل می کنیم برای نمونه می توانیم به این موارد اشاره کنیم : الف : رسول خدا ( ص) فرمود: از من نیست کسی که نماز را سبک بشمارد . به خدا قسم هر کس نماز واجبش را از اول وقت به تأخیر بیندازد در حوض کوثر نزد من نخواهد آمد وشفاعت من در روز قیامت نصیب او نمی گردد. ب :   امام باقر(ع) می فرماید: اولین چیزی که از بنده حسابرسی می شود نماز است ، اگر نمازش قبول شد اعمال دیگرش قبول می شود .  و ...  و هم چنین در مورد نتایج اهمیت دادن به نماز اول وقت ( برطرف شدن گرفتاری و ناراحتی ، ورود به بهشت و دوری از جهنم ، در امان بودن از بلا های آسمانی ، خشنودی خداوند ، استجابت دعا و بالا رفتن اعمال و ...... ) می توانیم با دانش آموزان صحبت کنیم . ودر مورد واجبات وارکان نماز هم مطالب را به آنها بیان کنیم . و در صورت مقدور بودن یک نمونه نماز دو رکعتی برای دانش آموزان بخوانیم تا آنها بیشتر با نماز ونحوه خواندن آن آشنا شوند. ( می توانیم برای تنوع بیشتر از نرم افزارهای آموزش نماز هم استفاده کنیم ).





آخرین مطالب

» تغییرآدرس وبلاگ ( شنبه 103/2/1 )
» آموزش مبتدا وخبر ( شنبه 103/2/1 )
» صفات حروف ( شنبه 103/2/1 )
» تلفظ صحیح حروف ( شنبه 103/2/1 )
» نمونه سوالات نوبت اول درس پیام های آسمان - دیماه 1391 ( شنبه 103/2/1 )
» معرفی سایت ( شنبه 103/2/1 )
» آزمون آنلاین درس عربی سوم راهنمایی ( شنبه 103/2/1 )
» نمونه سوال چهارگزینه ای پیام های آسمان دوم راهنمایی ( شنبه 103/2/1 )
» بودجه بندی وبارم بندی پیام های آسمان سوم راهنمایی ( شنبه 103/2/1 )
» جدول سرگرمی پیام های آسمان پایه ی سوم راهنمایی(درس 7-8-9) ( شنبه 103/2/1 )
» زندگینامه کریم منصوری قاری ایرانی ( شنبه 103/2/1 )
» زندگینامه مصطفی اسماعیل قاری مصری ( شنبه 103/2/1 )
» زندگینامه شهریارپرهیزگار(کتاب موبایلی) ( شنبه 103/2/1 )
» دانلودکتاب موبایلی (داستانهایی درمورد امام رضا(ع)) ( شنبه 103/2/1 )
» آزمون آنلاین درس پیام های آسمان دوم راهنمایی ( شنبه 103/2/1 )

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آرشیو
لینک دوستان
سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ